Ny bunkersand på Salems Golfklubb 2025!

Publicerat: 2024-10-10 - 20:12

Efter noga övervägande har vi beslutat att investera i vit marmorsand i alla bunkrar på 18-hålsbanan till nästa säsong.

Vad blir det för sand?
Det blir vit marmorsand, av samma sort som bland annat Ullna och Bro Hof använder. Det är en svensk miljövänlig och hållbar produkt som produceras på Björka Mineral i Glanshammar. Till höstmötet försöker vi få fram ett prov att se och känna på.

Varför investerar vi i detta nu?
Sanden i våra bunkrar har varit uppe för diskussion länge, och nu bedömer vi att vi har en möjlighet att göra den investering som behövs. Vi hoppas och tror att det blir ett lyft för hela banan både visuellt och hur det är att slå från den nya sanden. Förhoppningen är att våra medlemmar blir ännu nöjdare med banan och att vi kan locka till oss både fler nya medlemmar och greenfeegäster.

Varför vit marmorsand?
Materialet är designat för att inte rinna iväg. Det håller sig på plats i bunkern vilket bidrar till en konsekvent och förlitlig upplevelse. Studs och stabilitet är bättre när bollen landar i bunkern. Dräneringen är utmärkt. Det kommer att se väldigt fint ut.

Hur ser planen ut?
Innan 21 oktober händer inte så mycket, men sen börjar vi smått med att tömma fairwaybunkrar redan idag på hål 11 och sedan 2 och 15. De blir MUA. Målet är att alla greenbunkrar ska ha ny sand innan banan öppnar nästa år och att alla bunkrar ska ha fått ny sand till midsommar 2025. Den sand som finns i bunkrarna idag återanvänds i den löpande banskötseln.

Hoppas att ni är lika förväntansfulla som vi är på att se resultatet av denna investering och en ny härlig säsong 2025!

Vänliga hälsningar

Joakim & Styrelsen